Kuplungcsere

Szervizünkben minden kuplung szerkezetet, kuplung tárcsát, hidraulikus kuplung alkatrészeket és  kettős tömegű lendkereket szakszerűen átvizsgáljuk és cseréljük.

 

Amit a kuplungról tudni kell: A kuplung segítségével lehet a motor által termelt energiát problémamentesen átvinni a sebességváltóra, onnan pedig a kerekekre, így a kuplung helyes működése elengedhetetlen az autó mozgatásához. A kuplung cseréje legfőképpen akkor válik szükségessé amikor elkopik, ezt az autó vezetője több jelből is érzékelheti, ilyenkor ajánlatos rögtön szervizbe vinni az autót, ahol a cserét szakavatottan elvégezhetik.

Milyen jelek utalhatnak arra, hogy a kuplung elkopott, cserére szorul?

  • a legrosszabb eset, ha az autó sebességbe rakva már el sem indul
  • ha az autó gázadásra nem, vagy érezhetően csak nagyon kevéssé gyorsul
  • ha már induláskor kellemetlen kuplung szag terjeng az autóban
  • ha az autó képtelen felmenni egy emelkedőn, a motor rendben működik, viszont az autó nem halad, általában ilyenkor is érezhető a kuplung kellemetlen szaga
  • a kuplung pedál benyomásakor rendellenes hangot észlelünk
  • a motortér felől fura karattyoló hangot hallunk
  • minden váltáskor reccsenő hang hallatszik
  • egyáltalán nem lehet sebességet váltani
  • nehezen lehet a sebesség fokozatokat betenni
  • a kuplung pedál benyomása egyre nehezebbé válik
  • a kuplung pedál teljesen benyomott állapotában is elindul az autó

Természetesen ezek az okok nemcsak a kuplung vagy kuplungszerkezet kopására utalhatnak, de érdemes azonnal szervízhez fordulni.

A kuplung akkor működik jól, ha a kuplungpedált teljesen benyomva tartva az egyes sebességet könnyen be tudjuk rakni, ekkor biztos, hogy a többi sebességet is ugyanilyen könnyen használni tudjuk. Ha már egyesbe betettük a sebesség váltó kart, és a kuplung pedált körülbelül 1/4-ed részt felengedjük, az autónak ekkor meg kell mozdulnia, a teljes benyomás állapotától körülbelül 5 – 8 centiméteres felengedésnél kell elkezdeni ‘fogni’ a kuplungnak, ha teljes kinyomott kuplung már az első centméteren ‘fog’, tehát az autó elindul, akkor szükségessé válik a kuplung helyes beállítása. A 8 centiméteren túli felengedettség utána  kuplungnak már nem szabad csúsznia, ha még mindig csúszik, egyértelmű a túlkopás és esedékessé válik a kuplung cseréje. Ha a kuplung pedál teljes felengedésekor is még mindig csúszik, a csere halaszthatatlan, az autóval tovább ne közlekedjünk! Ilyen esetben a kuplung szerkezet teljes cseréje szükséges, az alkatrészek külön nem cserélhetőek, mivel a helyes működéshez elengedhetetlen, hogy egymáshoz kopjanak.

 

A kuplung (erőátviteli) alkatrészek élettartalma nagyban függ a gépkocsi vezetőjétől, az üzemeltetési körülményektől. A javítás során mind a három, fő alkatrészt cseréljük. Kinyomó csapágy – szerkezet – tárcsa.(Szett). Egyes esetekben viszont elég, csak a konkrétan meghibásodott részt cserélni. Újabb típusoknál a kettőstömegű lendkerék meghibásodása is szükségessé teszi a javítást.