A lengéscsillapítók szakszerű ellenőrzése fontos, és sok kellemetlenség elkerülhető vele. A lengéscsillapító szerepét úgy fogalmazhatnánk meg legjobban, hogy a gépjármű kerekeit az úton tartja. Növeli a komfortérzetet és maximalizálja az irányíthatóságot, csökkenti a lengéseket, s így az autó tapadását növeli. Sajnos a használat során a lengéscsillapító is, mint minden más alkatrész elhasználódik, ezáltal a gépjármű menetstabilitása csökken. Mivel nehéz felismerni, hogy az alkatrész kopása még a biztonsági határon belül van-e, ezért érdemes szakemberrel bevizsgáltatni legalább 20.000 km-enként, elkerülve azt, hogy esetlegesen éles szituációban hagyjon minket cserben.
Amit a lengéscsillapítóról tudni érdemes:
Egy autóban elől és hátul is 2-2 lengéscsillapító dolgozik azért, hogy az autó rugózása által keltett lengéseket csillapítsa. A lengéscsillapító toronycsapágyból, toronyszilentből és lengéscsillapító porvédőből áll. A lengéscsillapító funkciója, hogy a gépjármű kerekeit az úton tartja, úgy, hogy elnyeli a lökésszerűen fellépő rugólengések energiáját. A lengéscsillapítókban leggyakrabban a porvédő szakad el és ennek következtében a lengéscsillapító szára beszennyeződik, később berozsdásodik, a szimering elkopik, az olaj elfolyik.
Mindenképpen nézesse meg a lengéscsillapítóit ha:
- a gumiabroncs fokozottan és egyenetlenül kopik
- ha túl nagy lengéseket tapasztal a karosszérián
- ha kanyarodás közben nem megfelelő a stabilitás
- ha kopogó hangot hall a kerekek felől
- ha úgy érzi, hogy a fékút megnövekedett
Ön tudta?
A féktávolságot bizonyítottan növeli a nem megfelelő lengéscsillapítók használata. Átlag városi sebességnél, azaz 50 km/h-nál több mint 2 méterrel is megnőhet a jármű féktávolsága, s ez az eredmény ABS-es autók esetében még rosszabb. Ezt a folyamatot tovább súlyosbíthatja, ha kopottak a gumiabroncsok. Ezeket azért érdemes szemügyre venni, mert lehet, hogy ezen múlik az Ön vagy szeretteinek élete.